معدن آلبلاغ گرفتار در چهارراه چه کنم

شش ماه از نخستین هشدار ایرنا نسبت به برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی اسفراین و مخاطرات زیست محیطی آن برای منطقه می گذرد و حالا با گسترده تر شدن این روند و هجوم دلالان و سودجویانی از دیگر مناطق کشور به این منطقه، این مساله وضعیت پیچیده تری به خود گرفته است.
موج هجوم برای برداشت غیرمجاز در بهار سال جاری و پس از مساعد شدن هوا، در حالی در ارتفاعات آلبلاغ رخ نموده است که متولیان امر فرصت ۵ ماهه سال گذشته را که می توانست با اطلاع رسانی نسبت به مخاطرات برداشت غیرمجاز از معدن، محافظت و جلوگیری از ورود افراد برای افزایش برداشت های غیرمجاز از این معدن با هزینه ای کمتر مدیریت شود، با تعلل چندماهه از دست داده اند.
حالا با افزایش برداشت های غیرمجاز که بر اساس شنیده ها گاه به روزانه ۱۵۰۰ نفر نیز می رسد، به جز مشکلات زیست محیطی و خطر آلودگی آب و خاک این منطقه و تهدید سلامت افراد حاضر در این منطقه، به دلیل مجاورت و تماس افراد با سرب، با فرارسیدن زمان کوچ عشایر به منطقه و مشکل تامین امنیت عشایر و دام هایشان، به ماجرا ابعاد اجتماعی بخشیده که می تواند تبعات اجتماعی زیادی داشته باشد.
از سوی دیگر وقوع حادثه ریزش کوه در هفته گذشته که منجر به جان باختن یکی از برداشت کنندگان از ذخایر معدن آلبلاغ شد حساسیت این موضوع را دوچندان کرد و پای کارشناسان وزارت صمت و سازمان محیط زیست را برای بررسی نزدیک از منطقه، به معدن آلبلاغ اسفراین باز کرده است.

* ورود شورای تامین برای ساماندهی وضعیت معدن سرب
اگر چه مسئولان شهرستان اسفراین از برخورد قضایی و انتظامی با برداشت های غیرمجاز از این معدن خبر می دهند ولی برخی معتقدند این برخوردها بازدارنده نبوده و برداشت های غیر مجاز از این معدن همچنان ادامه دارد.
با افزایش برداشت ها و حضور چشمگیر سودجویان در این منطقه، فرماندار اسفراین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ورود شورای تامین شهرستان برای ساماندهی به این موضوع خبر داد و گفت که در صورت نیاز شورای تامین استان به مساله ورود می کند.
طاهر رستمی افزود: بر اساس مصوبه شورای تامین اسفراین، ورود افراد و ماشین آلات به محدوده منطقه معدن آلبلاغ با ایجاد ایست و بازرسی محدود شده و وسایل نقلیه ای که بار غیرمجاز از این منطقه حمل کنند به مدت سه ماه توقیف و افراد خاطی جریمه و بازداشت خواهند شد.
وی گفت: پس از افزایش اقدامات بازدارنده، اکنون حضور افراد سودجو در این منطقه نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته است.
رستمی افزود: برای ساماندهی وضعیت معدن سرب آلبلاغ و جلوگیری از حضور دلالان و تخریب محیط زیست پیشنهاد ثبت معدن داده شده که در شرایط حاضر به علت واقع شدن معدن در حوزه استحفاظی منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، این امکان وجود ندارد.
وی گفت: این درخواست برای بررسی بیشتر به شورای عالی محیط زیست ارجاع شده است.
فرماندار اسفراین افزود: کارگروهی استانی برای تعیین تکلیف وضعیت معدن آلبلاغ اسفراین با ریاست استاندار یا معاون سیاسی وی تشکیل می شود و تصمیم نهایی توسط شورای عالی محیط زیست کشور و کارگروه استانی گرفته و ابلاغ می شود.

*راهبرد استان، واگذاری معدن به شرکت تعاونی عمران اسفراین
اما در مرکز استان، اداره کل محیط زیست خراسان شمالی همچنان بر طبل مخالفت با ثبت معدن کوبیده و در عین حال از افزایش روزافزون برداشت های غیرمجاز از معدن آلبلاغ اسفراین و تهدید زیست محیطی آن گلایه دارد.
استاندار خراسان شمالی، راهبردی ترین راهکار حل این مساله را واگذاری معدن به شرکت تعاونی عمران اسفراین می داند.
محمدعلی شجاعی با بیان اینکه این موضوع از سوی نماینده اسفراین در سطح ملی در حال پیگیری است، اظهار داشت: باید این معدن به شرکت تعاونی عمرانی اسفراین که سهامداران آن مردم هستند، واگذار شود تا منافع آن نیز به مردم برسد.

*رایزنی از بهارستان تا پاستور
پیگیری ها در سطح ملی برای ساماندهی و تعیین تکلیف این معدن پرحاشیه از سوی نماینده شهرستان اسفراین با ارسال نامه به وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز شورای عالی محیط زیست، تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس و ملاقات با رئیس سازمان محیط زیست در جریان است.
وی در این پیگیری ها، خواستار تشکیل تعاونی معدن سرب آلبلاغ با حضور مردم این منطقه و موافقت شورای عالی محیط زیست با ثبت معدن برای کوتاه کردن دست دلالان از منابع این معدن شده است.
نماینده اسفراین در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دیدار خود با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: در این نشست با تاکید بر توانمندسازی اهالی منطقه و بهره برداری مناسب از ظرفیت این معدن، قرار شد این سازمان با لحاظ حفظ محیط زیست، پیشنهاد خود برای ساماندهی و ثبت معدن سرب آلبلاغ را بدهد.
هادی قوامی با اشاره به اعزام تیم های کارشناسی محیط زیست و وزارت صمت به این منطقه در هفته جاری افزود: امید است پس از اعلام نتیجه بررسی و گزارش این تیم و جمع بندی نظرات، راهکار خوبی در این زمینه ارائه شود.
حال باید منتظر ماند و دید پس از ارائه گزارش کارشناسان سازمان محیط زیست و وزارت صمت در بازدید از معدن اسفراین و بررسی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست آیا چراغ شورای عالی محیط زیست برای ثبت معدن پرحاشیه آلبلاغ و انتفاع مردم از این تصمیم، سبز خواهد شد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
۵۱۳۲/۷۱۸۹

نوشته های مشابه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن