راه آهن

یکی از زیرساختهای مهم برای توسعه احداث  (( راه آهن )) است؛
مسیر ریلی حدود ۴۰۰ کیلومتری تهران گرگان یکی از جاذبه های گردشگری ایران است؛
? از ویکی پیدیا اطلاعات زیر بارگذاری شده است؛
پل ورسک : حدود صد سال پیش این پل در مسیر راه آهن  ایران و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. این پل دو کوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به هم متصل میکند.از شگفتی های ساخت پل ورسک عدم استفاده از هر گونه سازه فلزی در ساخت آن است.
این خط از گرگان تا شیرگاه بطول ۱۸۷ کیلومتر از کنار جلگه های سرسبز عبور مینماید و سپس بطول ۱۱۳ کیلومتر با عبور از مناطق جنگلی و کوهستانی سوادکوه وارد گردنه گدوک و فیروزکوه میشود.مسیر راه آهن سوادکوه دارای مناظر زیبای عبور از جنگل در مجاور رود تالار، پل معروف ورسک، پل کلانتری دوآب و سه خط طلایی بسیار دیدنی میباشد. این خط در ادامه با طول ۸۱ کیلومتر با عبور از جلگه جنوبی فیروزکوه وارد شهرستان گرمسار میشود.
راه آهن شمال دارای ۹۵ تونل است که طول آنها در کل به ۲۷ کیلومتر میرسد که بزرگترین آنها تونل گدوک است. ارتفاع این خط در ایستگاه گرگان ۷۶ متر از سطح دریا می باشد که با شیب ملایم در منطقه تیرتاش به ۱٬۲ میرسد و از این نقطه فراز خط راه آهن شمال آغاز میشود که بین ایستگاههای دوگل و گدوک در کیلومتر ۲۱۸ به ۲۱۱۲ متر از سطح دریا میرسد.

? از محل مالیات قند و شکر، راه آهن سراسری ایران ساخته شد و باید توسعه یابد و شهرها و کارخانه ها و بنادر به شبکه ریلی وصل شود؛ سیاست غیر قیمتی هدفمندی گسترش زیرساختها راه آهن، آزاد راه و بزرگراه و جاده ها و … است که باعث صرفه جویی سوخت و … میشود؛
▪️ کوهپیمایی ۱۲ کیلومتری در دل جنگل های شمال هم مسیر دیگری برای ساختن است.

نوشته های مشابه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن