کالاهای اساسی به نرخ ارز دولتی در سفره مردم دیده نمی شود

هادی قوامی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۸، بیان داشت: مهمترین موضوع در بودجه، وضعیت ارزی کشور در سال آینده است، دولت برای درآمد ارزی خود ۲۱ میلیارد دلار پیش بینی کرده است که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی اختصاص پیدا می کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: ۱۴ میلیارد دلار با ارزش هر دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۵ قلم کالا اساسی از جمله نهاده های دامی و گوشت اختصاص می یابد، اما نکته حائز اهمیت این است که چه تضمینی وجود دارد که کالاهای اساسی با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به مصرف کننده نهایی می رسد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر این نکته مطرح است که اگر دولت ۱۴ میلیارد دلار را به نرخ ارز نیمایی یعنی ۸ هزارتومان بفروشد، منابع قابل توجهی برای کشور ایجاد می شود، این در شرایطی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که این درآمد به جیب اقشار مصرف کننده و ضعیف جامعه می رود.
دوفوریت تامین کالاهای اساسی

وی در این باره که در سال جاری نیز قیمت کالاهای اساسی که ارز دولتی به آنها اختصاص یافته افزایش چشمگیری پیدا کرده است، ادامه داد: به دنبال آن هستیم با توافق اعضای کمیسیون تلفیق و دولت روشی را پیشنهاد دهیم که ارز ترجیحی به ۲۵ قلم کالای اساسی داده شود و کالا با همین ارزش به دست مصرف کننده نهایی برسد.

خطر رانت در توزیع ارز کالاهای اساسی

قوامی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه خطری ارز کالاهای اساسی را تهدید می کند، اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که شرکت های واسطه کالاهای اساسی را وارد می کنند اما از آنجایی که نظارت و دقتی وجود ندارد، به طور مثال بخشی از گوشت وارداتی به دست مصرف کننده می رسد و مابقی آن با به ارزش ارز ۱۲ هزار تومان به چلوکبابی ها داده می شود، نظر نمایندگان این است که رانت ها در توزیع ارز دولتی بین افراد باید شناسایی و از بین برود.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر ارز دولتی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا می کند اما تاثیر آن را بر سفره مردم نمی بینیم، قرار است دولت گزارشی از نحوه توزیع و تاثیر آن بر قیمت کالاهای اساسی ارائه کند.

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بالاترین میزان فروش نفت در سال ۹۷

وی به صادرات نفت و درآمد نفتی کشور در سال آینده اشاره کرد و بیان داشت: بعد از خروج آمریکا از برجام، میزان فروش نفت کشور کاهش پیدا کرد، بیشترین میزان فروش نفت در اردیبهشت ماه و معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود و از تیرماه به بعد میزان صادرات نفتی ایران با کاهش روبرو بوده است.
بشکه نفت

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده میزان صادرات نفت یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برآورد شده است، اظهار داشت: در لایحه ۵۰۰ هزار بشکه بیش از فروش کنونی نفت دیده شده است، وزارت نفت قول داده که این اتفاق سال آینده رخ می دهد

نوشته های مشابه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن