تاکید نمایندگان بر تداوم طرح تحول سلامت/ قطار طرح نباید در هیچ ایستگاهی توقف کند :: خبرگزاری خانه ملت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نشست فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه های توسعه کشور امروز ( سه شنبه، ۹ بهمن ماه ) با حضور نمکی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

خدابخشی: فراکسیون به طور مداوم احکام معطل مانده برنامه ششم را از دستگاه ها پیگیری می کند

محمد خدابخشی، رئیس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه های توسعه کشور مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این فراکسیون به طور مداوم احکام معطل مانده برنامه ششم را از دستگاه ها پیگیری می کند، گفت: تعدادی از احکام مرتبط با وزارت بهداشت در برنامه ششم مانند مواد ۶۶، ۷۰ و ۷۴ بوده که در این رابطه بند الف ماده ۷۴ اجباری بودن پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جامعه است که وزارت بهداشت مکلف به تدوین آیین نامه برای تحت پوشش قرارگرفتن از طریق آزمون وسع شده است.

رئیس فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه های توسعه کشور مجلس ادامه داد: همچنین در ماده ۷۰ تشکیل پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور مورد توجه قرار گرفته است و از سویی دستورالعمل هایی باید تدوین می شد و مطابق به زمانبندی تصویب می شد که اجرای برخی احکام با تاخیر همراه بوده و در ابتدای سال ۹۶ یعنی با شروع برنامه باید اجرا می شدند اما بر اساس زمانبندی اجرایی نشدند.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، یادآور شد: ما به دنبال اجرای احکام مصوب هستیم البته مجلس از شما حمایت خواهد کرد؛ در این رابطه می خواهیم بدانیم شما برنامه ای برای پیگیری و اجرای این احکام دارید؛ تقاضای القایی در وزارت بهداشت به درستی مدیریت نشده است و مدیریت هزینه ها امری بسیار مهم است که با روند فعلی با مشکل مواجه می شویم البته با توجه به اینکه شما نگاه برنامه ریزی دارید انتظار می رود مدیریت هزینه ها را در دستور کار قرار دهید تا جلوی هدررفت هزینه ها گرفته شود.
نمکی در فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه ششم

مافی: حضور نمکی در وزارت بهداشت می تواند به ساماندهی امور کمک کند

پروانه مافی خطاب به نمکی، با بیان اینکه حضور شما در وزارت بهداشت می‌تواند به ساماندهی امور کمک کند، گفت: پاشنه آشیل قاضی‌زاده هاشمی نگاه پزشک محور به وزارت بهداشت بود و این بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح تحول سلامت دارای معایب و محاسنی بوده که محاسن آن نگاه مردم محور داشت و ما در زمان انتخابات به آن واقف شدیم درواقع در بازدید از مناطق محروم و کم درآمد رضایت از نوع ارائه خدمات در طرح تحول سلامت محسوس بود البته بار مالی فراوان و عدم مدیریت آن مشکل بزرگی بوده که باید آن را مدیریت کرد و نیاز است در این رابطه برنامه‌های خود را ارائه کنید.

بهمنی: ضرورت ارائه برنامه ها برای تکمیل برنامه ششم

محمود بهمنی، عضو فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه ششم توسعه خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه چه برنامه‌هایی برای تکمیل برنامه ششم دارید، گفت: اگر به این برنامه انتقادی دارید و نیاز است آن را اصلاح کنیم دلایل و برنامه خود را ارائه کنید.

قوامی: اگر بتوانید حرکت برعکس چرخ دنده ای را کنترل کنید گام بزرگی است

هادی قوامی با تأکید بر اینکه قاضی‌زاده هاشمی زحمات زیادی برای حوزه سلامت متحمل شدند، گفت: در فرصت باقی مانده دولت دوازدهم و با توجه به مسائل و مشکلات حوزه درمان انتظار اقدامات جدی نداریم اما اینکه بتوانید این حرکت برعکس چرخ دنده ای را کنترل کنید گام بزرگی است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت رعایت استانداردهای حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: مدیریت هزینه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و انتظار می‌رود مجلس با شما همکاری مناسبی را داشته باشد و همچنین شما بر روی ریل مناسب حرکت کنید تا بیمارستان‌ها حداکثر بودجه را مصرف نکنند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به گایدلاین‌ها و استانداردها گفت: با همراهی مجلس می‌توان مشکلات حوزه سلامت را کاهش داد؛ نه بیست و هفتمی که مربوط به درمان است نیز باید تعیین تکلیف شود البته این موضوع در لایحه بودجه ۹۸ مورد توجه قرار گرفته هرچند ممکن است در بررسی فرآیند بودجه حذف شود؛ ترازنامه وزارت بهداشت نیز باید معماری شود.

محسن کوهکن ریزی با بیان اینکه مورد منفی در کارنامه شما به چشم نمی‌خورد، تصریح کرد: در شرایط موجود، شما وظیفه خطیر و سنگینی را برعهده گرفته‌اید؛ ظرفیت کمیسیون بهداشت مجلس مطلوب بوده و ذهنیت ما در مورد آنها مثبت است و شما می‌توانید حداکثر استفاده را داشته باشید.
نمکی در فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه ششم

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌شک شما با معیارها و چارچوب‌ها آشنایی داشته و می‌توانید در انجام مسئولیت محوله موفق باشید.

یارمحمدی: ضرورت توجه به مدیریت بیماری ها در سیستان و بلوچستان

علیم یارمحمدی از حضور نمکی در سیستان و بلوچستان سپاسگزاری کرد و گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت با دو استان در معرض انتقال بیماری‌های زیادی قرار دارد که باید به آن توجه ویژه داشت. انتظار می‌رود در جهت ریشه‌کن کردن بیماری‌ها گام جدی بردارید.

انصاری: وزارت بهداشت با مشکلات فراوانی مواجه است

رضا انصاری با بیان اینکه وزارت بهداشت با مشکلات فراوانی مواجه است، افزود: بعد از رفتن قاضی‌زاده هاشمی توقع داریم که مشکلات را مانند همیشه بتوان حل کرد؛ در مورد مواردی مانند طرح تحول، مطالبات بیمارستان‌ها از بیمه سلامت و اولویت بندی پروژه‌های عمرانی باید تدابیر لازم اتخاذ شده و اولویت‌بندی شود تا بتوان آنها را به پیش برد؛ ما نمایندگان نیز همکاری لازم را با شما خواهیم داشت.

کامران: تواضع و ساده زیستی را سرلوحه کار خود قرار دهید

حسن کامران دستجردی خطاب به نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت یادآور شد: انتظار می‌رود تواضع، پرکاری و دستگیری مردم و ساده زیستی را در سرلوحه کار خود قرار دهید.

پاپی زاده: ضرورت تعامل بیشتر با مجلس
عباس پاپی زاده بالنگان خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت بر ضرورت تعامل بیشتر با مجلس تأکید کرد و گفت: متأسفانه برخی مسئولان وقتی رأی اعتماد از مجلس می‌گیرند ارتباط خود را با نمایندگان قطع می‌کنند.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه ویژه به اجرای طرح تحول سلامت تأکید کرد و افزود: انتظار می‌رود طرح تحول سلامت ناتمام نماند و ادامه پیدا کند زیرا رضایت مردم را جلب کرده البته هزینه‌ها باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های ناتمام وزارت بهداشت نیز باید تعیین تکلیف شود.

نمکی: مخدوش کردن چهره مجلس ، مخدوش کردن چهره مردم سالاری دینی است

سعید نمکی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه احترام به مجلس و نمایندگان، احترام به رأی مردم و دموکراسی است، گفت: مخدوش کردن چهره مجلس ، مخدوش کردن چهره مردم سالاری دینی است.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست که با مجلس تعامل دارم، افزود: اعتقاد من از سال ۹۴ بر این بود که قطار طرح تحول سلامت نباید در هیچ ایستگاهی توقف داشته باشد بلکه در طول مسیر باید تعمیر شود.

نمکی با اشاره به ایرادهای طرح تحول سلامت ادامه داد: طرح چندین ایراد کلیدی داشت، یعنی به جای خدمت محور، پزشک محور بوده و بسته اقتصادی طرح تحول باید اصلاح می‌شد؛ طرح موجود، طرح تعمیر شده ای بوده که همچنان نیازمند تعمیرات جدی است.

توجه وزارت بهداشت به حمایت از بیماران در مقابل هزینه های کمرشکن به ویژه بستری

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ۳ محور طرح تحول یعنی حمایت از بیماران در مقابل هزینه‌های کمرشکن به ویژه بستری، تأمین دارو برای بیماران خاص به ویژه صعب‌العلاج، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و اتمام پروژه‌های زیربنایی را به صورت جدی و با حمایت مجلس دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های کلان ما درمان سرپایی مقدم بر درمان بستری است، گفت: برخی بیماران نیاز به بستری طولانی‌ مدت ندارند و در این رابطه مشکلات اساسی داریم البته اجرای مواد ۳۴، ۳۵ ، ۳۶، ۳۷ و ۳۸ برنامه پنجم توسعه و مواد به جا مانده از برنامه ششم یعنی توجه به زیرساخت‌های ارائه خدمت مانند پزشک خانواده، سیستم ارجاع، گایدلاین‌های بالینی و پرونده الکترونیک سلامت تکالیف برنامه است که خود را مکلف به اجرای آنها می‌دانیم.

به دنبال شفاف سازی مسائل داخلی وزارت بهداشت هستیم

نمکی با یادآوری اینکه به دنبال شفاف سازی مسائل داخلی وزارت بهداشت هستیم، افزود: باید خود را به صورت شفاف در معرض دید همگان قرار دهیم البته بحث دارو و تجهیزات پزشکی هنوز شفاف نیست که به صورت جدی به آن ورود کردیم و گزارش‌های آن شفافیت را ارائه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه باید برنامه محور حرکت کرد، تصریح کرد: ۸۰ درصد سیستم خانه‌های بهداشت در زمان فعالیت من به عنوان معاون وزیر بهداشت تحقق یافت، انتظار می رود با همت و پشتیبانی مجلس بتوان وظیفه خود را به درستی در حوزه سلامت انجام داد در زمانی درمان بر پیشگیری مقدم شمرده می‌شد که چاره ای جز این نبود اما تلاش خواهیم کرد این رویه اصلاح شود

نوشته های مشابه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن