قرارگیری نام سه عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین در فهرست ۲ درصدِ دانشمندان برتر جهان

به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، دکتر مرتضی سعادت طرقی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در گفتگو با واحد روابط عمومی با اعلام این خبر گفت: بر اساس اعلام موسسه علمی و انتشاراتی Elsevier و پیرو پژوهشی که به وسیله محققان دانشگاه استنفورد روی داده‌های پایگاه اسکوپوس انجام شده است، فهرست دانشمندان پراستناد در تمامی رشته‌ها به عنوان دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی در دو بازه زمانی کوتاه مدت ( بر اساس وضعیت استنادی در سال ۲۰۲۱) و بلند مدت (کل دوران حیات علمی‌شان بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۱) شناسایی و معرفی شدند و سه عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین در فهرست دانشمندان پراستناد جهان قرار گرفتند. بر مبنای این فهرست، دکتر محمد حاتمی ریاست دانشگاه و دانشیار گروه مهندسی مکانیک ( برای چهارمین سال متوالی) و دکتر علی خرسند زاک،عضو هیات علمی و دانشیار نانو فیزیک (برای سومین سال متوالی) به عنوان دانشمند ۲ درصد برتر حوزه‌های علمی تخصصی در بازه زمانی بلند مدت این لیست شناسایی و معرفی شدند. همچنین دکتر صدیقه عباسی عضو هیات علمی و دانشیار گروه مهندسی شیمی(برای دومین سال متوالی) در بازه زمانی کوتاه مدت این لیست شناسایی و معرفی گردید.

معاون پژوهشی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بر اساس نسخه چهارم پژوهش منتشر شده توسط انتشارات الزویر که هر سال روی داده‌های اسکوپوس انجام می‌شود و در تاریخ ۱۰ اکتبر۲۰۲۲ چاپ شده است ۲۰۰۴۰۹ پژوهشگر بین‌المللی پراستناد در تمامی رشته‌ها و نیز ۲درصد برتر حوزه‌های علمی، شناسایی و معرفی شده‌اند .این مقام مسئول با بیان اینکه الزویر، پایگاه داده‌ای ایجاد کرده است که اطلاعات استاندارد شده در زمینه‌ استنادها، h-index، استناد به مقالات و یک شاخص ترکیبی (Composite Indicator) را ارائه و پژوهشگران را در ۵ حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶رشته طبقه‌بندی کرده است. شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی نیز، انتشار حداقل ۵ مقاله در پایگاه استنادی اسکوپوس بوده است و در مجموع تقریباً ۲۰۰ هزار دانشمند در جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند. مبنای اصلی این ارزیابی، شاخص استناد بوده و تعداد استنادات به تولیدات علمی محققان، تعداد استنادات بدون خود استنادی، شاخص اچ پژوهشگران و استفاده از یک شاخص استنادی ترکیبی از ملاک‌های ارزیابی این مؤسسه جهت استخراج پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر بوده است. شایان ذکر است که در گزارش سال ۲۰۲۲ نیز از کشور ایران ۷۱۵ محقق در فهرست دانشمندان برتر در بازه زمانی بلند مدت به چشم می‌خورد و ۱۸۷۰ محقق در فهرست دانشمندان برتر در بازه زمانی کوتاه مدت در زمره پژوهشگران پر استناد ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.

ضمن تبریک کسب این موفقیت علمی به این عزیزان ، شادکامی، سلامتی و توفیق روز افزون در عرصه های علمی و پژوهشی و خدمت به میهن عزیزمان را برای اساتید و محققان گرامی از خداوند منان مسئلت می نماید.

منبع: مجتمع آموزش عالی اسفراین

نوشته های مشابه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن