اسفراین و هدفمندی یارانه در لایحه بودجه

یادداشتی از دکترهادی قوامی درباره اسفراین و هدفمندی یارانه در لایحه بودجه:

۱۲ کیلومتر سربالایی کوه در برف را در مدت ۴/۵ ساعت مفید طی کردن خستگی ۵ روز کار از ساعت ۶ لغایت ۱۸ را از تن بدر می کند؛ تدریجی حرکت کردن دستیابی به مقصد را میسر می سازد؛ رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود؛ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود؛ از سال ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۹ سالی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان ماهیانه پرداخت شده است؛ تاکنون مبلغ ۴۶۰ هزار میلیارد تومان نقد به حساب خانوار ها پرداخت گردیده است و در بودجه سال ۱۴۰۰؛ ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه؛۳۱ هزار میلیارد تومان طرح معیشتی خانوار ها و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان سایر یارانه ها پیش بینی شده است؛ آیا پرداخت ها فوق ضریب جینی را که بیانگر توزیع درآمد خانوار هاست بهبود پیدا کرده است؟ خیر ؛ ولی اگر مبلغ فوق صرف زیرساخت های می شد؛ مثل آسفالت راههای روستایی؛ مرمت قنوات، آبیاری نوین، احیاء بافت فرسوده شهرها؛ گسترش شبکه ریلی، چهار خطه کردن راههای اصلی و … امروز بعد از ده سال از یک مبداء به یک مقصد رسیده بودیم و هدفمندی به معنای درست اتفاق می افتاد و هزینه های مردم هم کاهش می یافت؛ بطور مثال در سال ۱۳۸۶ وقتی به روستای کلاته آقازاده رفتم؛ همه مردم یکپارچه تقاضا داشتند که جاده خاکی روستا که تا جاده آسفالت صفی آباد حدود ۱۰ کیلومتر خاکی بود را اگر رای آوردم پیگیری کنم که آسفالت شود؛ چون مردم گلایه داشتند که ۲۰ سال قول آسفالت می دهند ولی اقدام نمی شود؛ در مجلس اعتباری را از سازمان برنامه و بودجه برای زیر ساخت های راه؛ قنوات، آب شهرستان کرفتم از جمله حدود ۲ میلیارد تومان برای آسفالت راه کلاته آقازاده؛ پروژه را به مناقصه گذاشتند و در سال ۱۳۸۹ راه روستایی آسفالت شد( راه فوق علاوه بر کلاته آقازاده برای مردم الست علیا و سفلی هم مهم بود، زیرا کشاورزی آنها در اطراف راه فوق بود؛ آنموقع یادم هست کرایه ماشین بدلیل خاکی بودن حدود ۱۵۰۰۰ تومان بود که بعد از آسفالت شده به ۵۰۰۰ تومان کاهش یافت؛ یعنی هزینه رفت و آمد مردم ۱/۳ شد و استهلاک وسایل حمل و نقل کاهش؛ زمان سفر کوتاه شد؛ حال اگر ۲ میلیارد تومان را نقدی در سال ۱۳۸۸ به مردم روستا پرداخت می کردیم ؛ به هر خانوار ماهی یک میلیون تومان فقط در سال ۱۳۸۸ پرداخت می گردید؛ و همچنان جاده فوق خاکی بود؛ ولی پول ۱۳۸۸ ؛ همچنان به مردم روستاهای ذکر شده طی یک دهه گذشته خدمت می دهد؛ و ۲۰ سال دیگر هم؛ پس با پول یک سال می شود نیاز ۳۰ سال مردم یک منطقه را برآورده کرد؛ با نگاه فوق بود که راههای روستایی( دهک، گرمه خوش،زاری،فیروزیه،کلاته خوش،امامزاده کوران، حصار-باغی،امین آباد،کلاته پیاله، کلاته حبیب،بیدواز،سرخ قلعه، اردغان، سرچشمه، شیروان؛قهرمان آباد، نصرآباد، چهارمست-جهان، کاریزدر، دستجرد، زالی، اردین، عیسی باغ- کوشکند- نوده، بخشی از راه بام- خرق- فاروج۳۰ کیلومتر( ۱۰ کیلومتر مانده)، عباس آباد، باغشجرد- اسفید تا مرز خراسان رضوی؛ دهنه شیرین- تا مرز خراسان رضوی، گپز، منگلی، قره چاه، دلوچاه، کلاته الو، امامزاده نظر گاه ،قارضی صفی آباد، کلاته سنجر، گراتی – ابری تپه- قاسم خان، گورپان- گوری جوین آسفالت شد؛ و راه اصلی بام – قوچان نیز از چکنه تا خواجه آباد به طول ۱۵ کیلومتر آسفالت شد؛ سه ردیف ملی راه آهن جوین- اسفراین که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، و چهار خطه کردن اسفراین – بجنورد- سبزوار که حدود ۱۰ کیلومتر اجرایی شد و از سال ۱۳۹۷ ردیف بودجه دارد ایجاد گردید؛ یعنی بیش از ۱۶۰ کیلومتر راههای روستایی شهرستان آسفالت شد؛ حال اگر پول یارانه شهرستان که ماهی ۶ میلیارد تومان از سال ۱۳۸۹ پرداخت گردیده است؛ به کمک تکمیل زیر ساخت ها می آمد؛ یعنی سالی ۷۲ میلیارد تومان و طی ۱۰ سال گذشته ۷۲۰ میلیارد تومان همه پروژهای نیمه تمام؛ کلاته سادات- پلنگ دره، حسین آباد خانکور ، قنبرباغی – گسک، سارکانلو ، چهل دختران، هم پایان می یافت و بقیه آنتنی های خاکی و چهارخطه و … نیز به پایان می رسید.#هادی_قوامی

نوشته های مشابه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن