درباره‌ی دکتر هادی قوامی

دکتر هادی قوامی در سال ۱۳۴۶ در شهرستان اسفراین به دنیا آمد. وی نماینده مردم شریف این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هشتم، نهم و دهم است. دکتر قوامی در سال ۱۳۶۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد نظری از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرد سپس تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه تربیت مدرس پی گرفت. در سال ۱۳۷۳ موفق به پایان دوره کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد (گرایش برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای) شد. وی تحصیلات دکترای خویش در همین رشته را در دی‌ماه ۱۳۸۱ در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند.

  • مشخصات فردی:

هادی قوامی فرزند ابراهیم متولد هفتم مهرماه ۱۳۴۶ روستای بزنج – دهستان رویین – بخش مرکزی شهرستان اسفراین

  • سوابق تحصیلی:
  • دوره ابتدایی: دبستان روستای بزنج ۱۳۵۷-۱۳۵۲
  • دوره راهنمایی: مدرسه شهید دکتر باهنر (فارابی) اسفراین ۱۳۶۱-۱۳۵۸
  • دوره دبیرستان: هنرستان حرفه‌ای آیت‌الله طالقانی رشته اقتصاد اجتماعی ۱۳۶۵-۱۳۶۲
  • دوره کارشناسی: اقتصاد نظری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران ۱۳۶۹-۱۳۶۵
  • دوره کارشناسی ارشد: علوم اقتصادی، گرایش برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای دانشگاه تربیت مدرس تهران ۱۳۷۳-۱۳۷۰

عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد: عوامل مؤثر بر انتخاب مکان مسکونی توسط خانوار مطالعه موردی شهر اسفراین

  • دوره دکتری: علوم اقتصادی، گرایش برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای و گرایش فرعی اقتصاد منابع (نفت، نیرو) دانشگاه تربیت مدرس تهران ۱۳۸۱-۱۳۷۷

عنوان رساله دکترا: بررسی تحولات ساختاری خوداشتغالی، عوامل مؤثر بر آن و رابطه آن با بیکاری و تورم در ایران (اولین رساله خوداشتغالی در ایران)

  • سوابق آموزشی:
  • عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد از ۱۳۸۲ تاکنون
  • تدریس در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های اسفراین از ۱۳۸۲-۱۳۶۹
  • تدریس در دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی اسفراین و سبزوار ۱۳۸۵-۱۳۷۲

  • سوابق پژوهشی:
  • نویسنده ۵۰ مقاله علمی-پژوهشی، علمی – ترویجی، کنفرانس‌های علمی داخلی و خارجی و طرح پژوهشی ملی و استانی طی سال‌های ۱۳۹۸-۱۳۸۲
  • قائم‌مقام مرکز پژوهشی اقتصاد شرق کشور ۱۳۸۷-۱۳۸۲
  • سرپرست هسته کارآفرینی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی ۱۳۸۷-۱۳۸۳
  • مجری چندین طرح پژوهشی در استان‌های خراسان شمالی و رضوی ازجمله:
  • بررسی و تعیین بهای تمام‌شده محصولات واحدهای صنعتی خراسان رضوی
  • تعیین ظرفیت عملی تولید و اشتغال در واحدهای صنعتی خراسان رضوی
  • بررسی سهم نسبی عوامل در قیمت تمام‌شده محصولات منتخب و مقایسه آن با الگوهای مشابه خارجی
  • بررسی اقتصادی شرکت مهام شرق
  • تحلیل جریان نقدینگی شرکت مهام شرق
  • رابطه کیفیت زندگی کاری و بهره‌وری در شرکت مهام شرق
  • تجزیه‌وتحلیل اشتغال از دو روش اقتصاد پایه و الگوی تغییر سهم در خراسان رضوی
  • تعیین ظرفیت بالفعل و بالقوه تولید در واحدهای صنعتی خراسان رضوی
  • تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری خراسان شمالی
  • بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی در مقایسه با اشتغال دستمزدی دانش‌آموختگان
  • بررسی مقایسه‌ای زنان سرپرست خانوار خود اشتغال و زنان سرپرست خانوار دستمزد و حقوق‌بگیر در نقاط شهری ایران
  • بررسی موانع نهادی کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در ایران
  • آسیب‌شناسی نظام قیمت‌گذاری موجود و راه‌های تبدیل آن به نظام قیمت‌گذاری هدف در واحدهای تولیدی
  • همکار طرح جامع اشتغال استان تهران
  • همکار طرح قیمت‌گذاری انتقال در صنعت برق
  • چاپ ۸ مقاله در زمینه‌های اشتغال، خوداشتغالی و اقتصادی در مجلات علمی و پژوهشی کشور ازجمله مجلات «تحقیقات اقتصادی» صاحب‌امتیاز دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و فصل‌نامه «اقتصاد پولی – مالی» صاحب‌امتیاز دانشگاه فردوسی مشهد و…
  • شرکت و ارائه ۱۴ مقاله در همایش‌های ملی در زمینه‌های کارآفرینی اشتغال سرمایه‌گذاری حسابداری و مالی
  • شرکت و ارائه ۵ مقاله در همایش‌های بین‌المللی در زمینه‌های کارآفرینی اشتغال سرمایه‌گذار حسابداری و مالی در کشورهای برزیل، تایلند، اندونزی و ایران

  • سوابق اجرایی نظارتی
  • فرماندار شهرستان اسفراین در سال ۱۳۸۵
  • مشاور اقتصادی استاندار خراسان شمالی ۱۳۸۶
  • مسئول واحد فوق‌برنامه جهاد دانشگاهی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ۱۳۶۹-۱۳۶۵
  • مسئول گروه اقتصاد اداره آموزش‌وپرورش خراسان ۱۳۷۹-۱۳۷۶
  • سرپرست هسته کارآفرینی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد ۱۳۸۷-۱۳۸۳
  • قائم‌مقام مرکز پژوهشی اقتصاد شرق و کشورهای همسایه دانشگاه فردوسی ۱۳۸۷-۱۳۸۳

  • سوابق قانون‌گذاری و شوراهای خارج از مجلس و مجامع استانی و فراکسیون‌ها
  • نماینده مردم شریف اسفراین در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هشتم، نهم و دهم (۱۲ سال)
  • عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجالس هشتم، نهم و دهم (۱۲ سال)
  • عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجالس هشتم، نهم و دهم (۱۲ سال)
  • عضو ناظر شورای پول و اعتبار در مجلس (۶ سال)
  • عضو ناظر مجلس در شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی (۴ سال)
  • عضو ناظر مجلس در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان شمالی (۱۲ سال)
  • عضو ناظر مجلس در شورای معادن خراسان شمالی (۴ سال)
  • عضو ناظر مجلس در شورای اشتغال استان خراسان شمالی در مجلس هشتم (۴ سال)
  • رئیس فراکسیون عشایر کشور (۸ سال)
  • رئیس فراکسیون دانشگاه آزاد اسلامی (۴ سال)
  • سخنگوی فراکسیون فرهنگیان در مجلس هشتم (۴ سال) و عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون فرهنگیان در مجالس نهم و دهم (۸ سال)
  • عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون مدیریت شهری (۱۲ سال)
  • عضو فراکسیون ورزش و رئیس کمیته شنای مجلس نهم (۴ سال)
  • سخنگوی فراکسیون مطبوعات و رسانه ملی (۴ سال)
  • عضو هیئت‌رئیسه و سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه‌وبودجه
  • عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران
  • عضو هیئت‌رئیسه تحقیق و تفحص از سهام عدالت
  • عضو هیئت تحقیق و تفحص از برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مجلس هشتم
  • عضو فراکسیون دانشگاهیان کشور در مجالس هشتم و نهم و دهم
  • عضو هیئت نمایندگی ایران در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در سال‌های ۱۳۹۰-۱۳۸۹
  • عضو هیئت‌رئیسه گروه دوستی ایران – ارمنستان، ایتالیا، چین، سیرالئون، روسیه، ترکمنستان و آذربایجان
  • رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در سال ۱۳۹۰، ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸

  • طراح و امضاکننده بیش از ۲۰۰ طرح در ۱۲ سال گذشته که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
  • طرح توازن منطقه‌ای که هرساله ۳ درصد از سرجمع بودجه عمرانی کشور برای کمک به مناطق محروم اختصاص می‌یابد و بعضی از پروژه‌های عمرانی اسفراین از این محل تأمین اعتبار شده‌اند. بودجه استان خراسان شمالی از محل فوق در سال ۱۳۹۹ میزان ۳۳۷۰ میلیارد ریال است.
  • طرح تقسیم عوارض ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و عشایر که با اجرایی شدن قانون فوق درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، روستاهای فاقد دهیاری و عشایر ایجاد شده است. روستاها و عشایر اسفراین قبلاً از درآمدهای فوق بهره‌مند نبودند ولی طی سال‌های اخیر از ۱۳۹۳ برای دهیاری و از سال ۱۳۹۶ عشایر درآمد پایدار فوق پرداخت می‌گردد.
  • تصویب ۱۲ بودجه یک‌ساله و برنامه توسعه پنجم و ششم توسعه و پیشنهادانی که در بودجه مصوب شده است ازجمله:
    • پیشنهاد بخشش سود و جرائم وام‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در تبصره ۳۵ اصلاح بودجه ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و بند «ل» تبصره ۱۶ بودجه ۱۳۹۸ و مختومه شدن یک‌میلیون پرونده در سراسر کشور. در شهرستان اسفراین بیش از ۴۰۰۰ پرونده در بانک‌های کشاورزی، ملت، ملی، تجارت، رفاه، صادرات مختومه شده است. شرکت تعاونی مرکزی عشایر ایران هم تا مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ از تبصره فوق استفاده نموده است
    • بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم: بخشودگی سود، جرائم و تمدید اصل تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه در سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶ (۷۷۲۸۲ نفر از بدهکاران بانک به مبلغ ۶۶۰۰ میلیارد ریال و در بانک‌های اسفراین ۷۸۲ نفر در سال ۹۷ و ۴۲۸ نفر در سال ۹۸ از مزایای قانون فوق استفاده نمودند)
    • الزام شرکت ملی نفت برای پرداخت قیر رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی، شهرداری‌ها و طرح هادی روستا (آسفالت معابر روستایی). بند ه تبصره یک بودجه‌های سال‌های اخیر ۱۳۹۸-۱۳۹۳
    • استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه‌های سنواتی برای آب‌رسانی به روستاها، نقاط عشایری، نوسازی مدارس و… که در شهرستان اسفراین ثمرات زیر را داشته
      • تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی ۱۷۰ واحد آموزشی و یک استخر دانش‌آموزی طی سال‌های گذشته در شهرستان اسفراین (شهر – بخش مرکزی و بخش بام و صفی‌آباد)
      • طرح آب‌رسانی به ۱۱۵ روستا از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ ۶۵۰ میلیارد ریال (در حال اجرا) و نقاط عشایری از سال ۱۳۸۹
      • طرح گازرسانی به ۱۴۰ روستا و شهر صفی‌آباد از محل اعتبارات تبصره یک بودجه‌های سنواتی ۱۳۹۶-۱۳۸۷ به ارزش حداقل ۳۲۵۰ میلیارد ریال
      • استفاده از منابع بند «د» تبصره ۶ برای برق‌رسانی به روستاها و تأمین منابع انرژی‌های نو (سهم شهرستان در طی سال‌های اخیر ۲۵۰ میلیارد ریال بوده است و پروژه‌های برق‌رسانی به شیرویه، انجیرلی، محمدآباد، توسعه اردغان در پرچین علیا، قرجه بایر و طرح‌های توسعه روستاهای شهرستان و منابع انرژی خورشیدی که طی سال‌های اخیر احداث شده است.)
    • قانون رفع موانع تولید، رقابت‌پذیری و ارتقای نظام مالی کشور

ماده ۲۰ قانون فوق برای نحوه تسویه تسهیلات گیرندگان از حساب ذخیره ارزی است. طی سال‌های ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۸ از محل حساب ذخیره ارزی ۹۴ میلیون یورو برای طرح تکمیلی فولاد اسفراین تسهیلات ارزی اخذ شد و از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مجتمع صنعتی اسفراین باید تسهیلات فوق بعلاوه سود دوران مشارکت و دوره ۵ ساله را بازپرداخت کند. ماده ۲۰ به شرکت‌هایی مثل فولاد اسفراین کمک می‌کند که ارز دریافتی را بر اساس آئین‌نامه ماده ۲۰ تسویه کند که بر اساس هر یورو ۳۴۰۰ تومان تسویه می‌گردد درحالی‌که اگر قانون فوق تصویب نمی‌شد مجتمع صنعتی اسفراین باید ۹۴ میلیون یورو بعلاوه سود را بر اساس هر یورو (نرخ روز) در حال حاضر ۱۳۰۰۰ تومان تسویه کند. بر اساس قانون فوق حداقل ۸۰۰۰ میلیارد ریال کمتر از مجتمع صنعتی اخذ می‌شود که در شرایط فعلی کمک بزرگی به صنعت شهرستان است

  • قانون اشتعال پایدار روستایی و عشایر (۱۳۹۶)

از محل قانون فوق در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۷۲۰ میلیارد ریال به طرح‌های روستایی و عشایری شهرستان پرداخت گردیده است. (نرخ سود تسهیلات فوق ۱۰ درصد در شهر صفی‌آباد و ۶ درصد در نقاط روستایی و عشایری است و بازپرداخت ۵ ساله و یک سال تنفس دارد)

دکمه بازگشت به بالا
بستن